Dilluns 22 de gener.- Els alumes de 2n Batxillerat van visitar el Llevant Teatre per tal de veure una adaptació dramàtica de l’obra de Mercè Rodoreda, La plaça del Diamant. La sortida pretenia que l’alumnat posés cara i ulls als personatges que apareixen dins la novel·la i que es pogués comprendre millor el to de l’obra, que està escrita a mode de monòleg interior i que és propi de les novel·les psicològiques.

La funció va començar amb una tènue llum il·luminant l’actriu que interpretava el personatge de la Natàlia. L’obra va iniciar amb un monòleg que posava a l’espectador en context i que incidia molt en el pensament de la protagonista, tal i com ho fa la novel·la de Rodoreda, que es caracteritza per les seves reflexions interiors. La companyia teatral havia decidit utilitzar com a fons un panell de tela on es podien veure reflectides algunes de les accions més importants de l’obra i diferents objectes simbòlics; l’actriu el va utilitzar com a suport per a il·lustrar l’obsessió pels llaços de la seva sogra i per representar el passatge en què la Natàlia escriu el seu nom just abans de perdre els nervis a la plaça del Diamant. El mur aconseguia que els espectadors no perdessin del tot el fil terrenal de la història, perquè compensava la dicció monòtona i inquietant de la Natàlia.

Ben d’hora va aparèixer el personatge d’en Quimet, que era representat pel mateix actor que, al final, jugaria el paper d’Antoni. Veure l’obra representada a mode de drama va permetre a l’alumnat d’entendre millor el to amb què havia estat escrita la novel·la: ajudava a percebre la innocència de la Natàlia i l’actitud dictatorial i opressora d’en Quimet; permetia entendre millor els matisos, la cadència de les proposicions, la manera en què s’expressen els personatges i les sublimitats simbòliques amagades en l’acurat lèxic emprat.

Els alumnes també van poder gaudir d’una petita tertúlia que els va ajudar a saber encara més com era la psicologia dels personatges, gràcies que els actors els havien hagut d’interioritzar. Van poder nodrir-se de noves concepcions i opinions sobre la novel·la i van tenir l’oportunitat de preguntar als actors sobre diferents aspectes de la posada en escena, com ara per què havien utilitzat un panell per a sintetitzar tots els símbols de l’obra.  La sortida va concloure amb un munt d’aplaudiments per part del públic. 

 

Text escrit per Santi Cayetano (2n Batxillerat Humanístic)

 

 

IMATGES