 | Ei navegants! Ja sabeu què és un treball de recerca?
Doncs és el treball més important que ha de fer lalumne/a durant el batxillerat, i
sha desforçar durant tot el curs per poder-lo aprovar i superar amb èxit el
batxillerat. Sí! Ja sé que no teniu massa ganes de llegir-vos el reglament. Tots sabem
que és un pal llegir les normatives. Però, amics, les normes són les normes i estan per
complir-les, així que no va malament tenir-les sempre a mà.
|
Aquí les teniu! No us avorriu gaire!
Al llarg del batxillerat lalumnat ha de consolidar les
seves capacitats de recerca i desenvolupar-ne de noves tot aplicant-les a les diferents
matèries del currículum. Cal que els processos i procediments lligats a la recerca,
entesa de forma àmplia, siguin presents i es puguin exercitar amb relació a les
diferents matèries del batxillerat. Per la importància que té el desenvolupament
daquestes capacitats, en el currículum de cada alumne ha de figurar-hi la
realització dun treball de recerca, amb una equivalència horària de dos crèdits.
Durant aquesta recerca el alumnat ha de poder aprofundir les habilitats
dinvestigació que ha anat adquirint al llarg dels seus estudis. El treball de
recerca al batxillerat és, per lalumnat, un terreny on aplicar els aprenentatges,
un mitjà per a apendre (fonamentalment per a desenvolupar capacitats generals per a la
recerca, largumentació i lexpressió) i un recurs, en definitiva, per la seva
avaluació.
Està constituït per un conjunt dactivitas realitzades
pels alumnes, estructurades i orientades a la investigació, sobre un àmbit escollit i
acotat, en part, per lalumnat. Lobjectiu del treball és que lalumnat
empri determinats procediments, i que ho faci en àmbits que puguin ser diferents
daquells on els va adquirir, tot aprofundint sobre algun tema del seu interès.
Daquesta manera lalumnat es prepararà per adaptar-se a situacions semblants
de la seva vida acadèmica o professional posterior en els quals hagi daplicar
diferents procediments, fer transferència de coneixements dun camp a un altre i
mostrar determinades aptituds i actituds.
Daltra banda el treball de recerca permet comprovar el
grau dassoliment dels objectius generals de letapa, en la mesura que avalua la
maduresa de lalumne/a pel que fa a iniciativa, ordre, rigor, constància en el
desenvolupament duna tasca i capacitat per a recórrer a les fonts
dinformació més adients al treball que està realitzant. També ha de permetre
avaluar el grau de maduresa assolit per lalumnat amb relació a la tasca concreta de
recerca, tasca que, en el seu desenvolupament, permet evidenciar els continguts adquirits.
El treball de recerca pot estar enmarcat dins duna matèria o pot ser
interdisciplinari.
El
Centre fixarà en el seu projecte curricular els criteris generals que
determinaran el disseny dels treballs de recerca que han de realitzar els alumnes. Aquests
criteris incluoran els relatius a la planificació i organització dels treballs, i al
seguiment i a lassessorament dels alumnes. El treball de recerca té caràcter
individual, llevat daquells casos que, per la mateixa dinàmica de la investigació,
sigui necessari fer un treball en grup. En aquests casos exepcionals caldrà assegurar, en
fer el seguiment del treball, que cadascún dels membres del grup assoleix els diversos
objectius plantejats, i fer una avaluació individual de cada alumne/a. Durant la
realització del treball de recerca, lalumne ha de ser orientat sobre les tècniques
habituals emprades en qualsevol recerca. Cal dons col·locar lalumnat en situaciós
que li permetin:
 | Triar i acotar una àrea de recerca concreta
|
 | Analitzar làrea acotada i distingir els aspectes
bàsics dels que són secundaris. Identificar problemes i formular problemes.
|
 | Plantejar lobjectiu o objectius que es persegueixen amb
la recerca.
|
 | Esquematitzar el procés de treball de recerca, planificar les
accións que caldrà emprendre per a assolir els objectius previstos.
|
 | Cercar la informació adequada al tema triat en els seus
diferents aspectes i processar-la.
|
 | Proposar explicacions provisionals o hipòtesis resolutives
(si escau) als problemes plantejats. Plantejar estratègies de resolució.
|
 | Aplicar la metodologia i estratègia triada i recollir els
resultats.
|
 | Processar aquests resultats i contrastar-los amb la
informació de què es disposava a linici.
|
 | Arribar a conclusions i argumentar-les.
|
 | Si lestratègia del treball no ha funcionat i els
resultats o les conclusions són minses respecte a allò que sesperava, ser capaç
dexplicar per què i articular una estratègia més adient.
|
 | Plasmar per esctit el treball realitzat i també exposar-lo
oralment en públic, de manera ordenada i coherent.
|
Lalumne/a elaborarà un dossier escrit del treball realitzat,
que consta de:
 | Introducció, en la qual sexplicitarà la justificació
i el procés de gestació del tema escollit.
|
 | Desenvolupament del tema.
|
 | Elaboració de conclusions.
|
 | Referència a les fonts dinformació (bibliografia,
centres de documentació, etc.).
|
Avaluació del treball de recerca.
En el seguiment del treball per part del professor/a (avaluació
formativa), cal tenir en compte els aspectes seguents:
 | Seguir els procediments de recerca de la informació,
tipificar-los i diferenciar-los, tot valorant la seva idoneïtat amb el que es pretén, si
les fonts són adecuades i suficients, la seva diversitat i selecció, els recursos
emprats per la seva recerca, centres i camí seguit per arribar-hi, i el tractament de la
informació.
|
 | Valorar lús dels recursos
informàtics.
|
 | Seguir la realització del treball en els seus terminis i els
seus diferents apartats prèviament acotats. Cal valorar en el seu desenvolupament la
creativitat, i la capacitat danalitzar les dificultats i entrebancs específics que
poden aparèixer en el desenvolpament del treball, i la capacitat de copsar i integrar els
resultats que no sesperen durant el seu desenvolupament.
|
 | Seguir, segons el tipus de recerca, el treball de laboratori o
de camp en les seves dificultats inherents.
|
 | En la presentació de resultats, valorar lelaboració de
linforme en les seves diferents etapes.
|
En lavaluació final dels treballs de recerca, cal tenir
en compte criteris comuns i avaluar capcitats genèriques, com per exemple:
 | Estructura del dossier adequada a la presentació del treball
escrit de recerca (introducció, descripció del treball dut a terme, resultats,
discussió, conclussións, bibliografia i altres recursos, annexos). També laparell
iconogràfic i gràfic.
|
 | Presentació ordenada, neta i clara de linforme.
Estructura lògica del contingut.
|
 | Ús adequat de la llengua, tant escrita com oral. Adequació
del llenguatge i el vocabulari al tema estudiat.
|
 | Capacitat de síntesi i de la valoració crítica del propi
teball.
|
 | Lesforç, responsabilitat i regularitat en la
realització de les tasques proposades i planificades.
|
 | La capacitat dorganitzar la feina, planificació
adequada a la recerca, creativitat, iniciativa, grau dautonomia adquirit en el
desenvolupament del treball. Capacitat per resoldre els problemes que van sorgint.
|
 | Idoneïtat de les fonts dinformació i capacitat
dextreure dades significatives per al desenvolupament del treball.
|
A més daquestes capacitats genèriques, cal avaluar
certes capacitats científiques, pròpies de cada tipus de treball. En aquest sentit, els
departaments han de proposar el que sha davaluar específicament.
Un possible element per afegir a lavaluació del treball
de recerca pot ser la inclusió duna explicació oral sobre el tema desenvolupat. En
aquest cas shauria de tenir en compte:
 | La correcció, la claredat i el vocabulari adequat a
lexpressió oral.
|
 | Capacitat de síntesi en la presentació del tema i ladequació
de les respostes a preguntes que es puguin plantejar.
|
 | És recomanable que lavaluació del treball sigui
realitzada per altres professors/es, a més del professor/a que nha fet el
seguiment.
|
|
|