Recerca
Principal Amunt Síntesi Recerca

 

  Treball de Recerca
 

Ei navegants! Ja sabeu què és un treball de recerca? Doncs és el treball més important que ha de fer l’alumne/a durant el batxillerat, i s’ha d’esforçar durant tot el curs per poder-lo aprovar i superar amb èxit el batxillerat. Sí! Ja sé que no teniu massa ganes de llegir-vos el reglament. Tots sabem que és un pal llegir les normatives. Però, amics, les normes són les normes i estan per complir-les, així que no va malament tenir-les sempre a mà.

Aquí les teniu! No us avorriu gaire!

Al llarg del batxillerat l’alumnat ha de consolidar les seves capacitats de recerca i desenvolupar-ne de noves tot aplicant-les a les diferents matèries del currículum. Cal que els processos i procediments lligats a la recerca, entesa de forma àmplia, siguin presents i es puguin exercitar amb relació a les diferents matèries del batxillerat. Per la importància que té el desenvolupament d’aquestes capacitats, en el currículum de cada alumne ha de figurar-hi la realització d’un treball de recerca, amb una equivalència horària de dos crèdits. Durant aquesta recerca el alumnat ha de poder aprofundir les habilitats d’investigació que ha anat adquirint al llarg dels seus estudis. El treball de recerca al batxillerat és, per l’alumnat, un terreny on aplicar els aprenentatges, un mitjà per a apendre (fonamentalment per a desenvolupar capacitats generals per a la recerca, l’argumentació i l’expressió) i un recurs, en definitiva, per la seva avaluació.

Està constituït per un conjunt d’activitas realitzades pels alumnes, estructurades i orientades a la investigació, sobre un àmbit escollit i acotat, en part, per l’alumnat. L’objectiu del treball és que l’alumnat empri determinats procediments, i que ho faci en àmbits que puguin ser diferents d’aquells on els va adquirir, tot aprofundint sobre algun tema del seu interès. D’aquesta manera l’alumnat es prepararà per adaptar-se a situacions semblants de la seva vida acadèmica o professional posterior en els quals hagi d’aplicar diferents procediments, fer transferència de coneixements d’un camp a un altre i mostrar determinades aptituds i actituds.

D’altra banda el treball de recerca permet comprovar el grau d’assoliment dels objectius generals de l’etapa, en la mesura que avalua la maduresa de l’alumne/a pel que fa a iniciativa, ordre, rigor, constància en el desenvolupament d’una tasca i capacitat per a recórrer a les fonts d’informació més adients al treball que està realitzant. També ha de permetre avaluar el grau de maduresa assolit per l’alumnat amb relació a la tasca concreta de recerca, tasca que, en el seu desenvolupament, permet evidenciar els continguts adquirits. El treball de recerca pot estar enmarcat dins d’una matèria o pot ser interdisciplinari.

El Centre fixarà en el seu projecte curricular els criteris generals que determinaran el disseny dels treballs de recerca que han de realitzar els alumnes. Aquests criteris incluoran els relatius a la planificació i organització dels treballs, i al seguiment i a l’assessorament dels alumnes. El treball de recerca té caràcter individual, llevat d’aquells casos que, per la mateixa dinàmica de la investigació, sigui necessari fer un treball en grup. En aquests casos exepcionals caldrà assegurar, en fer el seguiment del treball, que cadascún dels membres del grup assoleix els diversos objectius plantejats, i fer una avaluació individual de cada alumne/a. Durant la realització del treball de recerca, l’alumne ha de ser orientat sobre les tècniques habituals emprades en qualsevol recerca. Cal dons col·locar l’alumnat en situaciós que li permetin:

Triar i acotar una àrea de recerca concreta

Analitzar l’àrea acotada i distingir els aspectes bàsics dels que són secundaris. Identificar problemes i formular problemes.

Plantejar l’objectiu o objectius que es persegueixen amb la recerca.

Esquematitzar el procés de treball de recerca, planificar les accións que caldrà emprendre per a assolir els objectius previstos.

Cercar la informació adequada al tema triat en els seus diferents aspectes i processar-la.

Proposar explicacions provisionals o hipòtesis resolutives (si escau) als problemes plantejats. Plantejar estratègies de resolució.

Aplicar la metodologia i estratègia triada i recollir els resultats.

Processar aquests resultats i contrastar-los amb la informació de què es disposava a l’inici.

Arribar a conclusions i argumentar-les.

Si l’estratègia del treball no ha funcionat i els resultats o les conclusions són minses respecte a allò que s’esperava, ser capaç d’explicar per què i articular una estratègia més adient.

Plasmar per esctit el treball realitzat i també exposar-lo oralment en públic, de manera ordenada i coherent.

L’alumne/a elaborarà un dossier escrit del treball realitzat, que consta de:

Introducció, en la qual s’explicitarà la justificació i el procés de gestació del tema escollit.

Desenvolupament del tema.

Elaboració de conclusions.

Referència a les fonts d’informació (bibliografia, centres de documentació, etc.).

Avaluació del treball de recerca.

En el seguiment del treball per part del professor/a (avaluació formativa), cal tenir en compte els aspectes seguents:

Seguir els procediments de recerca de la informació, tipificar-los i diferenciar-los, tot valorant la seva idoneïtat amb el que es pretén, si les fonts són adecuades i suficients, la seva diversitat i selecció, els recursos emprats per la seva recerca, centres i camí seguit per arribar-hi, i el tractament de la informació.

Valorar l’ús dels recursos informàtics.

Seguir la realització del treball en els seus terminis i els seus diferents apartats prèviament acotats. Cal valorar en el seu desenvolupament la creativitat, i la capacitat d’analitzar les dificultats i entrebancs específics que poden aparèixer en el desenvolpament del treball, i la capacitat de copsar i integrar els resultats que no s’esperen durant el seu desenvolupament.

Seguir, segons el tipus de recerca, el treball de laboratori o de camp en les seves dificultats inherents.

En la presentació de resultats, valorar l’elaboració de l’informe en les seves diferents etapes.

En l’avaluació final dels treballs de recerca, cal tenir en compte criteris comuns i avaluar capcitats genèriques, com per exemple:

Estructura del dossier adequada a la presentació del treball escrit de recerca (introducció, descripció del treball dut a terme, resultats, discussió, conclussións, bibliografia i altres recursos, annexos). També l’aparell iconogràfic i gràfic.

Presentació ordenada, neta i clara de l’informe. Estructura lògica del contingut.

Ús adequat de la llengua, tant escrita com oral. Adequació del llenguatge i el vocabulari al tema estudiat.

Capacitat de síntesi i de la valoració crítica del propi teball.

L’esforç, responsabilitat i regularitat en la realització de les tasques proposades i planificades.

La capacitat d’organitzar la feina, planificació adequada a la recerca, creativitat, iniciativa, grau d’autonomia adquirit en el desenvolupament del treball. Capacitat per resoldre els problemes que van sorgint.

Idoneïtat de les fonts d’informació i capacitat d’extreure dades significatives per al desenvolupament del treball.

A més d’aquestes capacitats genèriques, cal avaluar certes capacitats científiques, pròpies de cada tipus de treball. En aquest sentit, els departaments han de proposar el que s’ha d’avaluar específicament.

Un possible element per afegir a l’avaluació del treball de recerca pot ser la inclusió d’una explicació oral sobre el tema desenvolupat. En aquest cas s’hauria de tenir en compte:

La correcció, la claredat i el vocabulari adequat a l’expressió oral.

Capacitat de síntesi en la presentació del tema i l’adequació de les respostes a preguntes que es puguin plantejar.

És recomanable que l’avaluació del treball sigui realitzada per altres professors/es, a més del professor/a que n’ha fet el seguiment.

 

frontpag.gif (9866 bytes)
E-mail
Visites des del 20-Maig-1999

Cerca a Bellera!