MASTER
EN SOSTENIBILITAT
Curs de
Postgrau C:
“PROSPECTIVA, SISTÈMICA I MODELITZACIÓ DE SISTEMES SOCIO-NATURALS”
Curs
2001-2002
Alumne :
Gregorio Moreno Palacios
Institut Celestí Bellera, Granollers
Professor-Tutor
:
Xavier Álvarez
Nota: En la versió informàtica es pot accedir a diverses zones del document clicant a sobre de cada apartat subratllat d’aquest índex
PRESENTACIÓ
Implementació_de_cada_objectiu
MODELITZACIÓ D’UN
SISTEMA AMB EL VENSIM: IES CLÀSSIC ______ Pàgina 6
2)Valoració_de_les_influències_mútues
2.1.-Problemes_per_a_la_modelització
2.2.-Justificació_de_les_solucions_adoptades
a)Esquema
MODELITZACIÓ D’UN
IES SOSTENIBLE ____________________________ Pàgina 18
1)Efecte_de_les_Plaques_Solars
2)Esquema_del_Model_Sostenible
SIMULACIONS I
ANÀLISI DELS RESULTATS _______________________ Pàgina 24
Recapitulació:
SIMULACIONS REALITZADES AMB EL MODEL
CLÀSSIC........................26
SIMULACIONS REALITZADES AMB EL MODEL
SOSTENIBLE..................43
CONCLUSIONS
__________________________________________________ Pàgina 51
Sobre l’efecte de les Plaques Solars
ESTRATEGIES
ACONSELLADES A L’ IES CELESTÍ BELLERA_________ Pàgina 52
ANNEX_________________________________________________________
Pàgina 53
( Per completar
objectius marcats en aquest treball )
Instruccions
bàsiques del VENSIM ( En castellà ):
Instruccions_bàsiques_del_Vensim
Resum del mètode
ideat per simular sistemes generals en el Vensim
Resum_del_mètode_ideat_per_simular
Globesight:
Instalació, Compilador Borland i observacions ( En castellà )
Globesight_i_compilador_Borland
Contingut del
disc annex
L’ Institut
d’Ensenyament Secundari Institut Celestí Bellera de Granollers, ha participat en el
Master en Sostenibilitat impartit en aquesta Universitat , organitzat per la
Fundació Politècnica de Catalunya, amb el suport de la CÀTEDRA UNESCO , i
coordinat per Josep Xercavins, amb l’objectiu d’aplicar-lo amb resultats
pràctics . El nostre professor- tutor al llarg de tot el master ha estat Xavier
Álvarez.
En el meu cas, el
Postgrau ha estat el C: “ Prospectiva, Sistèmica i Modelització de Sistemes
Socio-Naturals “.
El postgrau ha
comptat amb les següents assignatures i professorat:
C.1.- Bases i
metodologies de la prospectiva. Tallers de futur.
Professor : Jordi
Serra
C.2.- Sistèmica.
Dinàmica de Sistemes. Construcció de models
Professor : Juan
Martín
C.3.- Valoració
integrada multinivell mitjançant eines de suport al raonament. GENIe,
GLOBESIGHT i escenaris de futur.
Professor : Josep
Xercavins.
La part principal
d’aquest treball està constituïda per l’aplicació dels recursos impartits a la
matèria C.2. També s’expliquen superficialment els de la part C.3., de cara a
permetre que siguin eines a l’abast de l’ IES, però sense desenvolupar cap cas
pràctic.
L’extensió del
treball potser sigui excessiva, però es queda curt de cara a obrir camins a l’
IES per a la utilització del “Vensim” i el “Globesight” , i l’objectiu
principal de la nostra participació al Master ha estat aconseguir resultats
pràctics.
Els objectius
d’aquest treball han estat:
1)
Fer
Prospectiva, amb les eines del Postgrau C, per aconsellar sobre les estratègies
de l’ Institut Celestí Bellera per optimitzar els seus recursos, relacionant-los amb
la Sostenibilitat.
2)
Permetre que
siguin mínimament asequibles i entenedores, pel professorat i alumnat, dues
eines informàtiques estudiades durant el Postgrau:
VENSIM ( Dinàmica de Sistemes ) i
GLOBESIGHT ( Eina del GENIe )
Implementació de cada objectiu:
Objectiu 1:
A dues bandes:
a)
Realització
de tallers de futur, amb participació de professorat, alumnat i pares/mares.
Aquí no en faré més comentaris, ja que se n’encarrega la meva companya al
postgrau: Carmen Esquiva.
b)
Utilització
de les eines informàtiques per aconsellar camins en les estratègies de l’IES
Celestí Bellera. De les dues eines ( Vensim i Globesight ), només el Vensim és
directament aplicable, ja que permet simular qualsevol sistema del què siguem
capaços de trobar relacions coherents.
Tant la part a) com la b) pretenen ajudar al Consell Escolar, Equip
Directiu, Claustre de Professors i Comissió de Sostenibilitat en la presa de
decisions futures ( Pla Estratègic de Centre, Pla Curricular,...) amb
interpretacions qualitatives ( Mai no es pretén predir resultats
quantitatius reals ).
El Globesight és molt interessant des del punt de vista de l’Objectiu 2,
però no de l’1.
Objectiu 2:
Es pretén donar
un seguit d’instruccions bàsiques per a la instal·lació i utilització dels dos
programes, fent èmfasi en:
a)
Com
utilitzar el VENSIM per atrevir-nos a simular , amb un mínim de lògica , qualsevol
sistema.
Aquest és un punt arriscat, ja que es tracta de mètodes que jo mateix he
”inventat” per poder ser capaç de
simular el nostre IES. Com que no són normes que he recopilat, sinó que les he
deduïdes raonant, i sense experiència prèvia, m’interessa especialment
qualsevol correcció o error que es detecti en aquest treball.
b)
Com
instal·lar i compilar nous models en el Globesight en qualsevol ordinador, amb
l’ajuda de les instruccions donades al curs i la petita experiència pròpia.
Encara que he aconseguit compilar models, no he estat capaç, per ara,
d’acabar el model “waterworld” ( Ja m’hauria encantat !...) però, en ser un
objectiu secundari de l’IES, he dedicat molt de temps al punt anterior, i
encara em surten massa errors en la compilació del model com per depurar-los
abans del termini d’entrega d’aquest treball.
MODELITZACIÓ D’UN SISTEMA AMB EL VENSIM:
INSTITUT D’ENSENYAMENT SECUNDARI CLÀSSIC
D’acord amb l’objectiu 1-b), descrit a la Introducció, es tracta d’aplicar de forma pràctica una eina informàtica estudiada al Postgrau C.
A partir d’interpretacions qualitatives dels resultats ( Ja que aquestes eines orienten sobre comportaments, però no aspiren a predir res ) , s’aconsellaran “camins lògics” per orientar la presa de decisions dels Òrgans de Govern de l’ Institut Celestí Bellera.
La idea és modelitzar primer un Institut “Clàssic” , de forma que s’aconsegueixi un comportament “lògic” de les variables. És a dir: d’acord amb l’experiència coneguda.
Aconseguit això, s’afegiran els efectes de les Plaques Solars per veure si és possible, amb els resultats de les simulacions, definir i orientar polítiques futures no evidents a priori relacionades amb la sostenibilitat en els Projectes de Centre ( Estratègic, Educatiu , Curricular,...).
En realitat, les Plaques Solars no són l’únic projecte tècnic, però ja funciona i n’obtenim guanys educatius i econòmics.
Hi ha d’altres projectes : El molí de vent (Ara existeix només des de la vessant educativa, però no econòmica ) i el pou d’aigua, que encara no està materialitzat, però és un projecte pels propers anys, també amb resultats educatius i econòmics.
S’han llistat els elements que es pensa que marquen la dinàmica d’un IES. És una llista subjectiva, però segons la meva experiència, són aquests els elements que més contemplem en el treball diari, i en el disseny d’estratègies de Centre:
Educació: Oferta educativa a l’alumnat.
Resultats educatius de l’alumnat: Aprenentatge.
Conflictivitat : Entre els mateixos alumnes i amb el professorat.
Recursos facilitats per La Generalitat: Econòmics, instal·lacions, equips, ratio professorat/alumnat,...
Resultats de la matrícula: De la prematrícula anual depèn el número de línies assignades pel Departament d’Ensenyament a cada IES, i per tant, tots els recursos concedits. Tanmateix, es publiquen als diaris comarcals i influencien en la “fama” de cada Centre.
Problemes patits pel professorat : En els fons, amb l’estrès o patiment del professorat, es perd una part fonamental del recursos assignats, ja que forma l’autèntic eix vertebrar que fa que funcioni un Institut .
Això fa que jo consideri també de forma explícita:
Rendiment del professorat
Cansament del professorat
Recolzament extern cap el
professorat
, ja que , encara que des d’un punt de vista extern pugui semblar massa, des del meu resulta fonamental tenir-lo en compte en la dinàmica del Centre.
Participació i col·laboració del pares/mares i alumnat amb l’IES: Pot representar la diferència entre que funcionin o no les estratègies adoptades pels òrgans de govern de l’ IES.
A tots aquests elements els atribueixo similar importància relativa .
Tanmateix, s’ha procurat no incloure més elements ( Fundacions col·laboradores, ajudes extraordinàries,...) per evitar innecessaris fenòmens d’ Addicció / Dependència dels recursos propis .
2) Valoració de les
influències mútues entre elements
Per poder fer aquesta part, s’han de resoldre una sèrie de problemes. Primer se’n farà un llistat i després es justificaran les solucions adoptades:
2.1.-Problemes per a la modelització:
a.
Cal definir els NIVELLS i
les VARIABLES AUXILIARS amb algun criteri mínimament vàlid.
b.
S’ha de resoldre el
problema de la manca d’unitats. El càlcul dimensional NO pot donar-nos pistes
sobre les interrelacions matemàtiques
del diferents elements, ja que no tractem amb magnituds físiques. Com afegir
relacions numèriques coherents ?
c.
Cal definir un període de
temps total i un interval temporal per cada iteració del programa ( Time step
).
Ens donarem per vençuts ? Mai!
Aquí hem de recórrer a l’instint i a l’experiència que tenim del tema ( Ja que no del programa ).
Al document D-4540 del CD del curs, es comenta un model de simulació de “Hamlet”, i vaig veure que s’hi van definir unes “Escales d’impacte” i “Referència” per simular les possibles reaccions del personatge als aconteixements de l’obra . Amb aquesta idea vaig iniciar el camí.
Si arribem a poder definir uns criteris mínims
generals per afrontar aquests problemes per qualsevol sistema, l’AVANTATGE
seria immensa: L’alumnat de secundària pot tenir moltes dificultats per fer
servir el càlcul dimensional, però no tantes per esquematitzar relacions. Si
fan un esquema i inventen escales de referència ( Potser amb acords com els
descrits al document D-4540) podrien atrevir-se a estudiar qualsevol tema,
sense el conegut comentari de “És que no sé fer-ho”.
2.2.-Justificació de les solucions adoptades
a)
Esquema: Definició dels
nivells i de les variables auxiliars
Quins elements marquen “l’estat instantani” d’un Institut i depenen de la diferència entre una entrada i una sortida d’altres elements ?. Segons el meu criteri (Subjectiu) són:
Els resultats educatius de l’alumnat
El rendiment del professorat
Els recursos facilitats per la Generalitat.
, tot lligat amb el següent diagrama conceptual, tret de l’experiència personal, i després de no pocs intents i simulacions de prova amb el VENSIM:
Aquest esquema és una de les infinites “materialitzacions” possibles, però almenys respon a la meva “idiosincràsia”.
De vegades, l’argument per dibuixar una cosa i no una altra ha estat la meva creença en què ha de ser així.
Observeu la inclusió d’uns factors Mij que a continuació explicaré.
S’ha buscat que siguin les més simples i intel·ligibles possible, alhora que estiguin d’acord amb la idea conceptual que impliquen.
A continuació s’ofereix el llistat, amb breus aclariments com a observacions:
Multiplicadors: Indiquen la
importància relativa que assignem a les
variables
relacionades. La idea és assignar, en general, M=1
inicialment.
També serveixen per poder compensar la manca de
unitats,
si cal. Però , sobre tot, permeten una fàcil
manipulació
del model: Podem estudiar situacions molt diverses
entenent
què s'està variant o suposant.
NIVELLS: No tenen unitats
: MODEL "NORMALITZAT"
(01) Cansament=
Conflictivitat*Mconf
cans+Rendiment del Professorat*Mrendp cans
Units:
**undefined**
(02) "Col·laboració Mares/pares-alumnat"=
Resultats
Educatius de l'Alumnat*Mreduc colPM
Units:
**undefined**
(03) Conflictivitat=
Mreduc
conf/(Resultats Educatius de l'Alumnat+0.1)
Units:
**undefined**
Amb el 0.1
evitàvem la divisió per zero en proves anteriors.
Se
suposa que la conflictivitat és inversament
proporcional
als resultats de l'educació. Tanmateix afecta per
un
factor de 10 a les variables, però és afectada igual pels
resultats
de l'educació.
(04) EDUCACIÓ=
Rendiment
del Professorat*Mrendp educ-Conflictivitat*Mconf educ
Units:
**undefined**
(05) FINAL TIME = 10
Units: Year
The final time for
the simulation.
(06) INITIAL TIME = 0
Units: Year
The initial time
for the simulation.
(07) Mcans probp=
1
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència del Cansament sobre els problemes del Professorat.
(08) McolPM recext=
10
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència de la col.laboració de Pares i Mares en el recolzament
al Professorat.
(09) McolPM rem=
5
Units:
**undefined**
Multiplicador: I
(10) Mconf cans=
10
Units:
**undefined**
Multiplicador:
Influència de la Conflictivitat en el Cansament del Professorat.
(11) Mconf educ=
10
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència de la Conflictivitat en la Educació.
(12) Mconf rem=
10
Units:
**undefined**
Multiplicador:
Influència de la Conflictivitat en els Resultats de la Matrícula.
(13) Mreduc colPM=
1
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència dels Resultats Educatius sobre la Col·laboració Pares.
(14) Mreduc conf=
10
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència dels Resultats Educatius sobre la Conflicivitat.
(15) Mrendp cans=
1
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència dels Rendiment del Professorat sobre el seu Cansament .
(16) Mrendp educ=
1
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència dels Rendiment del Professorat sobre l'Educació .
(17) Mrendp rem=
1
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència dels Rendiment del Professorat sobre la Matrícula.
(18) MrG recext=
1
Units:
**undefined**
Multiplicador :
Influència dels Recursos de la Generalitat sobre el Recolzament al
Professorat.
(19) Problemes Professorat=
Cansament*Mcans
probp
Units:
**undefined**
(20) Recolzament extern=
"Col·laboració
Mares/pares-alumnat"*McolPM recext+Recursos Facilitats per La Generalitat
*MrG recext
Units:
**undefined**
(21) Recursos Facilitats per La Generalitat= INTEG (
(+Resultats
matrícula-Problemes Professorat)/Recursos Facilitats per La Generalitat
,
10)
Units:
**undefined**
MODEL NORMALITZAT
Rep aquest nom per la normalització dels
nivells
respecte als valors assolits en el període anterior, que
són
equivalents a la variació en tant per 1 respecte l'últim
valor
calculat. Arbitràriament s'ha escollit el valor inicial de
10
pels nivells. Per tant, cal tenir en compte que el número
només
és una referència relativa.
(22) Rendiment del Professorat= INTEG (
(+Recolzament
extern-Cansament)/Rendiment del Professorat,
10)
Units:
**undefined**
MODEL NORMALITZAT
Rep aquest nom per la normalització dels
nivells
respecte als valors assolits en el període anterior, que
són
equivalents a la variació en tant per 1 respecte l'últim
valor
calculat. Arbitràriament s'ha escollit el valor inicial de
10
pels nivells. Per tant, cal tenir en compte que el número
només
és una referència relativa.
(23) Resultats Educatius de l'Alumnat= INTEG (
(
+EDUCACIÓ-Conflictivitat)/Resultats Educatius de l'Alumnat,
10)
Units:
**undefined**
MODEL NORMALITZAT
Rep aquest nom per la normalització dels
nivells
respecte als valors assolits en el període anterior, que
són
equivalents a la variació en tant per 1 respecte l'últim
valor
calculat. Arbitràriament s'ha escollit el valor inicial de
10
pels nivells. Per tant, cal tenir en compte que el número
només
és una referència relativa.
(24) Resultats matrícula=
Rendiment
del Professorat*Mrendp rem+"Col·laboració Mares/pares-alumnat"*
McolPM rem-Conflictivitat*Mconf
rem
Units:
**undefined**
La conflictivitat resta i podria haver-se col·locat a la sortida del
nivell,
però conceptualment no reflectiria el seu efecte negatiu sobre els
resultats de
la matrícula, que és una entrada al nivell
(25) SAVEPER = 1
Units: Year
The frequency with
which output is stored.
(26) TIME STEP = 1
Units: Year
The time step for
the simulation.
RECORDATORI:
Les
xifres que indiquen els nivells NO són importants, ni tampoc el seu signe. El
que importa és la seva VARIACIÓ RELATIVA, ja que els nivells estan normalitzats
pels seus propis valors del període anterior
Cal fer una reflexió : Aquí està definit
Problemes Professorat=
Cansament*Mcans
probp
Units:
**undefined**
Cansament=
Conflictivitat*Mconf
cans+Rendiment del Professorat*Mrendp cans
Recursos Facilitats per La Generalitat= INTEG (
(+Resultats
matrícula-Problemes Professorat)/Recursos Facilitats per La Generalitat
,
10)
Rendiment del Professorat=
INTEG (
(+Recolzament
extern-Cansament)/Rendiment del Professorat,
10)
Llavors, “Problemes de Professorat” és directament proporcional al “cansament”, i aquest està en proporció al “rendiment del professorat”, apart de l’efecte de la “conflictivitat”. Per tant, indirectament fem que “Problemes” estigui relacionat amb el compromís del professorat amb la seva tasca docent, y una baixada dels problemes NO implica una millora, sinó una adaptació a la manca de recursos.
És a dir: Un augment de “Problemes” vol dir que es treballa molt, i que cal més professorat per aprofitar els recursos. Per tant, una forma d’obtenir recursos és augmentar la plantilla per diluir els “Problemes” per poder aprofitar aquests recursos. Això no està clarament reflectit a l’esquema, que es complicaria més : Per fer-ho bé caldria definir números absoluts de plantilla, alumnat, i ratio alumnat/ professorat, i estaríem PREDINT resultats numèrics concrets, la qual cosa em mereix menys confiança que intentar detectar comportaments ja que treballem a partir d’esquemes “adimensionals”, on no hi ha lleis físiques orientant.
El que es farà és interpretar que:
1) Un augment de recursos farà que , encara que augmentin els problemes, aquests se solucionin perquè hi ha prou professorat . Si no s’interpreta així, l’augment de recursos implicarà més feina i més cansament, i s’estarà abusant del compromís del professorat.
2) Una disminució de recursos implica menys efectivitat de la tasca docent, per disminució de professorat, o per sobreviure evitant el cansament i el col·lapse del sistema ( Ja que menys problemes restaran menys recursos i permeten sobreviure encara que empitjorin els resultats educatius . Per exemple: Atendre conflictes pot suposar un munt de sobre-feina i potser no s’hi arribi sense “adaptar-se” ).
Sóc conscient que aquesta no ha estat mai la interpretació explícita d’una Administració.
Cal tenir present que aquestes proporcionalitats impliquen que els gràfics per a Rendiment, Cansament i Problemes seran molt semblants, en general.
Aclariments:
Què són les Mij ?
Inspirat en el “Globesight”, s’ha introduït el concepte de “multiplicador” , per obrir més el model a manipulacions, i també per compensar la manca d’unitats, ja que, si cal, servirien com a factors de conversió.
Cada Mij mesura la importància de la influència de l’element “i” sobre l’element “j” ( j és afectat per Mij*i ). Com que la meva idea inicial és, en general, considerar elements amb similar importància relativa entre ells, llavors posaré Mij=1 inicialment, i segons el comportament obtingut, perfilaré valors per posteriors simulacions.
El llistat d’equacions ofert correspon als valors que , després d’algunes proves, m’han semblat més simples i adequats.
Com atenuar l’efecte de la manca d’unitats?
Enlloc de decantar-me per escales de renormalització ( Per exemple: escales (0,10) com es descriuen al model de Hamlet),he definit els nivells de forma que es calculin “normalitzats” respecte del seu propi valor anterior. Així, cada nivell es calcula:
NOU VALOR = ( ENTRADA – SORTIDA ) / VALOR ANTERIOR
D’aquesta forma NO calen unitats, i obtenim directament els gràfics de les variacions relatives de cada nivell en tant per ú.
Com que el que ens interessa no són resultats numèrics exactes, sinó variacions qualitatives ( És a dir : comportaments) , també s’ha escollit, de forma arbitrària, un valor inicial de 10 per a tots els nivells.
Únicament s’ha de vigilar de no donar valors inicials nuls.
Per tot això, a aquest model li he dit MODEL NORMALITZAT.
Avís important:
Això NO vol dir que són indiferents els valors inicials assignats als nivells, ja que els multiplicadors “dilaten” aquests valors.
El que vol dir és que, escollits uns valors inicials de referència, els multiplicadors els definirem perquè s’ajustin al comportament esperat : El model s’ha dissenyat per “jugar” amb els multiplicadors, no amb els valors inicials dels nivells, però, evidentment, això també podria fer-se.
Llavors, s’ha de tenir present, que a menor valor inicial del nivell, menys inèrcia li adjudiquem al sistema, i més inestable serà el seu comportament.
Per il·lustrar això breument, es mostren els següents gràfics :
P n : El nivell mostrat ( Rendiment del professorat ) té un valor inicial “n”,
On n = 1, 10 i 100
P1 ( Línia blava ) : Poca inèrcia, i per tant oscil·la fàcilment.
P10 ( Línia verda ): És l’estàndard adoptat. ( Varia més de 5 vegades el valor inicial )
P100 ( Línia vermella ) : És més “inert”, la seva variació relativa és menor ( Varia menys del doble)
Es pot observar que a major valor inicial escollit, el seu % de variació és menor al llarg del temps ( Més inèrcia ).
En tot cas, haver escollit un valor inicial de 10 tampoc no ha estat del tot arbitrari :
En haver decidit que , en general, els multiplicadors estiguin entorn del valor 1 , escollir un valor inicial de 10 als nivells és similar a adjudicar a aquests multiplicadors un “poder d’alterar-los” del 10 % .
Així, encara que cada nivell convergirà a certs valors ( Segons cada simulació), l’efecte inicial dels multiplicadors està relativament controlat, i es podran observar unes tendències inicials, evitant-se oscil·lacions inicials descontrolades .
c) S’ha definit un període total de 10 anys per cada simulació, amb un any
com a interval d’iteració:
Com que els pressupostos i la dotació de recursos de la Generalitat són subministrats anualment, i també són anuals les matriculacions, està justificat que sigui aquest l’interval per cada iteració.
Tanmateix, en un període de 10 anys es veuen els efectes de cada política, però no té sentit que sigui major, ja que un Projecte Curricular , Educatiu o Estratègic es va retocant en períodes menors ( 4 – 5 anys ), coincidint també amb les eleccions/ renovacions dels equips directius . Això sense comptar canvis bruscos o inesperats en les legislacions de referència .
MODELITZACIÓ D’UN
INSTITUT D’ENSENYAMENT SECUNDARI SOSTENIBLE
Model Sostenible .Les variacions introduïdes respecte
del Model Clàssic són:
1)
L’efecte de les Plaques Solars
S’ha considerat que les Plaques Solars afecten per dues bandes:
Millora dels resultats educatius de l’alumnat ( Educació) i
Millora
dels recursos facilitats ( Més matrícula, economia ,...)
2)
Esquema del Model Sostenible
Apareixen dos nous multiplicadors modulant cada influència. L’esquema queda :
Observació:
El model Clàssic d’ IES es pot obtenir d’aquest fent que els dos nous multiplicadors siguin nuls ( “Efecte multiplicador en la matrícula” i “Multiplicador en l’educació”).
3)
Equacions matemàtiques adaptades
El llistat de les equacions és:
(01) Cansament=
Conflictivitat*Mconf cans+Rendiment del Professorat*Mrendp cans
Units: **undefined**
(02) "Col·laboració Mares/pares-alumnat"=
Resultats Educatius de l'Alumnat*Mreduc colPM
Units: **undefined**
(03) Conflictivitat=
Mreduc conf/(Resultats Educatius de l'Alumnat+0.1)
Units: **undefined**
A les primeres versions amb el 0.1 evitàvem la divisió per zero. Tots els valors ja eren positius.
Ara ja no garanteix res, però s'ha deixat com a recordatori del procés.
Se suposa que la conflictivitat és inversament
proporcional als resultats de l'educació. Tanmateix afecta per
un factor de 10 a les variables, però és afectada igual pels
resultats de l'educació.
(04) EDUCACIÓ=
Rendiment del Professorat*Mrendp educ-Conflictivitat*Mconf educ+Efecte Multiplicador a l'Educació
Units: **undefined**
(05) Efecte Multiplicador a l'Educació=
("PLAQUES SOLARS, Pou aigua, Molí de Vent")*1
Units: **undefined**
El multiplicador és el coeficient de ("PLAQUES SOLARS, Pou
aigua, Molí de Vent")
(06) Efecte Multiplicador en la Matrícula=
("PLAQUES SOLARS, Pou aigua, Molí de Vent")*1
Units: **undefined**
El multiplicador és el coeficient de ("PLAQUES SOLARS, Pou
aigua, Molí de Vent")
(07) FINAL TIME = 10
Units: Year
The final time for the simulation.
(08) INITIAL TIME = 0
Units: Year
The initial time for the simulation.
(09) Mcans probp=
1
Units: **undefined**
(10) McolPM recext=
10
Units: **undefined**
(11) McolPM rem=
5
Units: **undefined**
(12) Mconf cans=
10
Units: **undefined**
(13) Mconf educ=
10
Units: **undefined**
Afecta moltíssim tota la dinàmica
(14) Mconf rem=
10
Units: **undefined**
(15) Mreduc colPM=
1
Units: **undefined**
(16) Mreduc conf=
10
Units: **undefined**
(17) Mrendp cans=
10
Units: **undefined**
(18) Mrendp educ=
1
Units: **undefined**
(19) Mrendp rem=
1
Units: **undefined**
(20) MrG recext=
1
Units: **undefined**
(21) "PLAQUES SOLARS, Pou aigua, Molí de Vent"=
10
Units: **undefined**
Valor Constant arbitrari, però es pot agafar 10 per iniciar les
proves. De totes maneres, el seu valor NO és important, sinó el
dels multiplicadors als que afecta.
(22) Problemes Professorat=
Cansament*Mcans probp
Units: **undefined**
(23) Recolzament extern=
"Col·laboració Mares/pares-alumnat"*McolPM recext+Recursos Facilitats per La Generalitat
*MrG recext
Units: **undefined**
(24) Recursos Facilitats per La Generalitat= INTEG (
(+Resultats matrícula-Problemes Professorat)/Recursos Facilitats per La Generalitat
,
10)
Units: **undefined**
MODEL NORMALITZAT Rep aquest nom per la normalització dels
nivells respecte als valors assolits en el període anterior, que
són equivalents a la variació en tant per 1 respecte l'últim
valor calculat. Arbitràriament s'ha escollit el valor inicial de
10 pels nivells. Per tant, cal tenir en compte que el número
només és una referència relativa.
(25) Rendiment del Professorat= INTEG (
(+Recolzament extern-Cansament)/Rendiment del Professorat,
10)
Units: **undefined**
MODEL NORMALITZAT Rep aquest nom per la normalització dels
nivells respecte als valors assolits en el període anterior, que
són equivalents a la variació en tant per 1 respecte l'últim
valor calculat. Arbitràriament s'ha escollit el valor inicial de
10 pels nivells. Per tant, cal tenir en compte que el número
només és una referència relativa.
(26) Resultats Educatius de l'Alumnat= INTEG (
( +EDUCACIÓ-Conflictivitat)/Resultats Educatius de l'Alumnat,
10)
Units: **undefined**
MODEL NORMALITZAT Rep aquest nom per la normalització dels
nivells respecte als valors assolits en el període anterior, que
són equivalents a la variació en tant per 1 respecte l'últim
valor calculat. Arbitràriament s'ha escollit el valor inicial de
10 pels nivells. Per tant, cal tenir en compte que el número
només és una referència relativa.
(27) Resultats matrícula=
Rendiment del Professorat*Mrendp rem+"Col·laboració Mares/pares-alumnat"*
McolPM rem-Conflictivitat*Mconf rem+Efecte Multiplicador en la Matrícula
Units: **undefined**
La conflictivitat resta i podria haver-se col·locat a la sortida del nivell,
però conceptualment no reflectiria el seu efecte negatiu sobre els resultats de
la matrícula, que és una entrada al nivell
(28) SAVEPER = 1
Units: Year
The frequency with which output is stored.
(29) TIME STEP = 1
Units: Year
The time step for the simulation.
Observació :
El valor de “Plaques Solars” és de 10. És a dir: Se li suposa un valor constant amb una influència inicial anàloga a la dels nivells, sempre que els multiplicadors tinguin un valor entorn “1”.
La seva influència està relacionada amb :
a) Els efectes educatius : Instal·lació funcionant “en directe”, amb plafons explicatius, informacions en Internet, i com tot això es reflectirà en la impartició dels crèdits de les diferents matèries ( Ciències, tecnologia, Socials, matemàtiques,... des de l’ESO fins al batxillerat ), adquisició, amb l’educació, d’hàbits sostenibles : reciclatge (paper, plàstics, vidres,...), consum d’energia elèctrica i calefacció, tones de CO2 estalviades gràcies a l’energia solar,...
b) Els efectes sobre els recursos : convenis per rebre visites, ajudes específiques de fundacions / organismes oficials , efectes publicitaris ( matrícula ), economia (Recolzament cap a d’altres tasques educatives), ...
Si es considera menys important, s’ha de reduir
a un valor entre 0 i 1.
SIMULACIONS I ANÀLISI DELS RESULTATS
RECAPITULACIÓ
Recordem que :
1) Rep aquest nom per la normalització dels nivells respecte als valors assolits en el període anterior, que són equivalents a la variació en tant per 1 respecte l’últim valor calculat. Les xifres que indiquen els nivells NO són importants, ni tampoc el seu signe. El que importa és la seva VARIACIÓ RELATIVA, ja que els nivells estan normalitzats pel seu propi valor del període anterior
2) Arbitràriament
s’ha escollit el valor inicial de 10 pels Nivells. Cal tenir en compte que el
número només és una referència relativa, però si el modifiquem alterem el
comportament , ja que això implica una variació de l’efecte dels Multiplicadors sobre cada Nivell. La idea del
disseny d’aquests models és jugar amb
els valors dels Multiplicadors ( Amb significat comparatiu ), no amb els valors
inicials dels Nivells ( Sense significat evident ).
Evidentment s’han
fet moltes proves, però per il·lustrar els resultats he escollit les següents,
i raono els motius, però la gràcia del tipus de model és que està totalment
obert a altres idiosincràsies, i només cal variar multiplicadors ( Si s’està d’acord en les relacions definides
entre els elements. Si no, també és ben fàcil variar el model quan es tenen les
idees clares ).
Recordem que
l’esquema del model d’un Institut Clàssic és:
Es pretén oferir,
resumidament, el procés seguit per definir els valors del multiplicadors. Així,
altres usuaris podran decidir la conveniència d’acceptar o no aquests
resultats.
ESCENARI:
Tots els
coeficients multiplicadors valen 1.
És la postura més “neutra” una vegada decidit
el diagrama, com a representació d’una realitat : A priori es dóna igual grau d’influència a cada element implicat
en la dinàmica del sistema.
Aquesta simulació
servirà de referència per, a partir
dels resultats obtinguts , perfilar els valors dels multiplicadors.
Així, si els
resultats fossin massa negatius, es potenciarien els multiplicadors dels
aspectes positius, o viceversa, per apropar-nos a comportaments més realistes.
Recordem que
l’objectiu serà trobar un model d’ IES clàssic realista, per predir després com
l’afectaria la inclusió de la
Sostenibilitat, i aconsellar sobre com utilitzar-la millor per potenciar els
seus efectes positius a l’ensenyament.
RESULTATS:
Comentaris:
Els resultats
educatius augmenten positivament d’una forma gairebé lineal, i la
conflictivitat disminueix amb força rapidesa, ja que mostra una disminució parabòlica –asintòtica.
Comentaris:
L’augment dels
recursos, que no limitem perquè pensem que sempre es poden millorar, provoca un
augment de problemes al professorat, com a col·lectiu, degut a la tasca de
gestionar-los. Un augment de plantilla es fa necessari per no abusar de la
predisposició del professorat.
Els efectes sobre
la matrícula també són notoris: Hi ha un
augment lineal. Tampoc no
imposem un límit, però a la realitat , depenent sobretot de les instal·lacions disponibles, s’arriba al
màxim de capacitat ( Si no s’inclou
entre els recursos la realització d’obres ).
Comentari:
Aquests gràfics
no aporten noves informacions, cosa lògica, ja que els dos primers es
relacionen proporcionalment amb el de “Problemes del Professorat”.
CONCLUSIONS:
Cap dels gràfics
presenta oscil·lacions inicials. Això indica que els valors inicials dels
nivells són prou grans com per permetre manifestar la inèrcia del sistema.
Aquest model
mostra resultats molt positius, però no apareixen els problemes que patim, ni ,
per tant, podem buscar-ne solucions.
Cal modificar els
multiplicadors que potencien els aspectes que pensem , qualitativament, que són
importants per a l’ IES.
Tampoc no sembla
aconsellable fer-ho de cop si són molts els aspectes que es pensen modificar.
En concret, sabem
que són importants: la participació de les famílies, les condicions de treball
del professorat i els efectes de la conflictivitat.
NOTA:
A efectes
d’afavorir la claredat dels gràfics del primer nivell ( Resultats Educatius de
l’Alumnat ), que al meu entendre són els més interessants- per tractar-se de
l’objectiu principal de la tasca docent -, en els següents gràfics els inclouré
també per separat, ( i d’altres gràfics, si calgués ).
ESCENARI:
La majoria dels multiplicadors tenen un valor
1 ( Entenent llavors que es dóna igual grau d’influència a cada element
implicat en la dinàmica del sistema) , excepte en el cas del recolzament
dels pares cap el professorat (
McolPM recext ), amb 5, i del rendiment del professorat en el cansament (M rendp cans ) amb 10 .
Es vol fer
constatar que és important l’ajuda de les famílies i que l’excés de feina del professorat acaba
resultant negatiu ( No obstant, el
multiplicador del cansament sobre els problemes del professorat es deixa
a 1 ) .
.
No s’inclou la
modificació dels multiplicadors relacionats amb la conflictivitat.
Tampoc no es té
en compte que una part important del resultat de la matrícula anual d’un Institut té
relació amb el recolzament de les famílies a un Institut enfront d’altres.
Per tant, se
suposa que aquest serà un Institut que no dependrà massa de com les famílies actuïn
durant el període de matrícula ( No hi
ha competència entre IES ), i on la conflictivitat no restarà massa eficàcia a
les tasques del professorat.
Lamentablement,
sabem que de vegades això no es realista : Resoldre conflictes pot ocupar
moltes hores setmanals de professorat a molts IES, que es resten de la seva
capacitat docent, i fins i tot, del seu equilibri personal.
De totes maneres,
esperarem als resultats de la simulació abans d’afegir més canvis.
RESULTATS:
Comentaris:
Curiosament, han
disminuït tant els Resultats Educatius com els de la conflictivitat, encara que
les seves tendències són les adequades. Interpreto que això és una conseqüència
de valorar més el multiplicador relacionat amb el cansament de professorat .
La qualitat de
l’oferta educativa (Educació) veiem que pateix oscil·lacions, però ho fa entorn
un punt mig.
Tot això es
correspon amb comportaments més realistes que els de “Prova 0”, i de fet potser
reflecteix el que passa en alguns centres educatius.
Comentaris:
També s’observen
comportaments oscil·latoris en aquests gràfics, i igualment es veuen controlats
entorn un punt mig.
Són destacables l’ estabilitat del professorat i de la
matrícula, encara que els recursos oscil·lin per sota.
Comentaris:
Igual que abans,
es veu molta estabilitat en el sistema, a pesar de les oscil·lacions. Però la
clau és que es mostra estable. En realitat no li cal créixer per poder mantenir
un comportament positiu .
CONCLUSIONS:
Els resultats es
poden continuar considerant molt positius, o , fins i tot, més que els de Prova 0, ja que hi ha una
millora progressiva dels Resultats Educatius sense necessitat de l’augment
progressiu dels recursos, que ,fins i tot, arriben a oscil·lar únicament per
sota de la mitja .
Potser això
passava molt als Instituts de Batxillerat, on la conflictivitat es podria
considerar representada amb multiplicadors entorn “1”. Ara no és el cas.
La realitat
actual és que, amb grans esforços, la conflictivitat es pot mantenir estable.
Però s’han de fer aquests esforços contínuament , i la tasca de tutoria i d’Equip Docent coordinat resulta clau.
ESCENARI:
Igual que Prova
1, però afegint els següents efectes:
1)
La
influència dels pares/mares, amb 5 a la matrícula i 10 al recolzament del professorat.
Aquests valors pretenen indicar que ,essent important la “fidelitat” o
interès de les famílies per fer la matrícula en un cert IES, encara ho és més
la col·laboració amb el professorat.
És cert que aquest últim aspecte és molt més valorat pel professorat en la
tasca diària, i que el primer pot ser-lo puntualment durant el període de
matrícula ( Jornades de Portes Obertes, activitats publicitàries,...).
2)
La
influència , en un factor de 10, de la conflictivitat, en tots els aspectes amb
què es relaciona.
És com dir que és 10 vegades més difícil treballar a l’aula a causa dels
conflictes dels alumnes, entre ells i amb el professorat. Hi ha qui pensa que
encara em quedo massa curt.
Observar que donem igual importància a l’efecte dels conflictes i al
recolzament del professorat per part de les famílies.
Resumint:
Coeficients =1, menys els relacionats amb la
conflictivitat i el cansament del professorat ( M rend cans ), que valen 10, i la influencia dels
pares/mares, amb 5 a la matrícula ( McolPM rem ) i 10 al recolzament del professorat ( McolPM recext ).
És d’esperar que
els resultats se semblin més a l’experiència real.
Són valors que
“qualitativament” semblen lògics, i permeten referir-se a la negativa influència
de la conflictivitat en l’ensenyament secundari, i al necessari suport
de les famílies.
RESULTATS:
Comentari:
SENSE PREVI AVÍS
apareix un pic de conflictivitat entre l’any 7 i el 9.
Tot sembla prou
estable , i a prop dels valors de les anteriors simulacions, però es
degrada repentinament la situació.
Això em recorda
el cas dels Maies, estudiat a classe, que no van poder percebre la seva
repentina desaparició.
Per sort, l’estructura global reacciona, i , fins i
tot, sobrecompensant . Per tant una estructura com la de l’esquema de la
simulació demostra ser resistent a repentines fluctuacions, la qual cosa ja és
molt positiva, però no hi podem confiar. Fóra millor prevenir-les.
Amb l’ajuda dels
altres gràfics miraré de trobar pistes del per què aquests fenòmens.
Comentaris:
Observem que han
disminuït els recursos de La Generalitat : S’observa una lleu oscil·lació els
primer quatre anys i de repent baixen. Per què ?
La principal
variació de caire negatiu als multiplicadors ha estat un major pes de la conflictivitat a tot arreu, però aquesta només
es manifesta clarament DESPRÉS de la baixada de recursos .
Els problemes del
professorat baixen, però recordem que el que significa és que ha disminuït la
seva implicació ( Recordem que “Problemes” és proporcional al rendiment ) .
Tanmateix, la
baixada de la matrícula encara passa més tard, la qual cosa pot implicar
disminució de professorat, encara que tots dos elements acaben estabilitzant-se
simultàniament.
Comentari:
Tampoc no es
veuen variacions importants els primers anys, encara que les tendències es
mostren negatives, però sempre molt a prop de les simulacions anteriors.
Comentari:
Tampoc no veiem aquí la causa de la repentina
“explosió” de conflictivitat.
Degut a la
importància del fenomen, es tornen a posar els principals gràfics en solitari,
per afavorir el seu estudi:
Comentaris:
- NO s’ha
d’interpretar que la conflictivitat farà aparèixer aquest pic, perquè des
del principi ja hem marcat que hi haurà conflictivitat.
- NO és que La
Generalitat faci disminuir els recursos perquè sigui un Institut conflictiu, ja
que les variables encara no s’havien allunyat dels valors de “no conflictius “
de les simulacions anteriors.
- TAMPOC no ho fa
arbitràriament, ja que és conseqüència de les relacions programades.
Aquests són els
fets:
1.-Els primers 4
anys hi ha una lleu fluctuació , per sota , dels recursos.
2.-Durant aquest
període es mostra certa estabilitat de la resta de les variables.
3.-Entre el quart
i cinquè any La Generalitat assigna
menys recursos per una acumulació de diferents indicadors negatius:
Lleu baixada de Resultats
Educatius, lleu pujada de la Conflictivitat ,
lleu baixada del Recolzament de les famílies ...
, i els manté a
aquest nivell a partir de llavors.
4.-Un o dos anys després, el professorat
baixa el seu rendiment, i també el seu cansament, la qual cosa indica que una baixada de recursos acaba provocant
la manca de compromís del professorat, que déu limitar-se a sobreviure com pot.
Com que això
passa abans de l’augment de la conflictivitat, podria pensar-se que n’és la
causa.
5.-Durant dos anys, el sistema pateix una
degeneració progressiva, però molt
menys pronunciada que la baixada de recursos. Sembla que hi ha una inèrcia
estabilitzadora, que ja va estar demostrada durant els primers 4 anys.
6.-Es produeix
una acumulació de lleus degradacions de les variables, i amb un retard d’uns
4-5 anys apareix una repentina pujada de la conflictivitat, i una degradació de
l’ Educació.
Com que la
matrícula disminueix, i els recursos es mantenen ( Encara que a menor nivell
que al principi de la dècada ) , l’ estabilitat del sistema el fa evolucionar
disminuint la ratio alumnat /professorat .Tot concorda amb què ARA ES TRACTA
D’UN CENTRE D’ATENCIÓ PREFERENT, o bé ha perdut moltes línies i es mantenen els
recursos, cosa poc realista.
Els resultats
poden considerar-se negatius, però són
interessants per nosaltres perquè així podrem valorar fins a quin punt pot ser
positiva - o negativa - la influència de la instal·lació de les Plaques Solars
en la dinàmica global d’un Institut .
CONCLUSIONS:
La Generalitat no
ha de respondre mai així als problemes d’un Institut baixant els seus recursos:
Si prova de veure
què passa si els baixa, potser semblarà que continua funcionant, i per tant,
deduir-se que no calien tants medis “ perquè les coses marxin” . Només es pot
observar una disminució del rendiment del professorat, però molt més suau que
la baixada de recursos, la qual cosa confirma que no va tan malament com algú
podria pensar.
Després d’un
temps, sense que hagi una disminució apreciable de la matrícula, apareixerà un
pic de conflictivitat que només se serà capaç de compensar disminuint línies i
mantenint constants els recursos, entre ells, el professorat, ja que no es
donaran les condicions per
superar aquest
pic d’una altra forma (amb la lògica de l’esquema que he dissenyat). Això
implica transformar el centre en un Institut d’Atenció Preferent.
La manera
d’evitar-lo serà , almenys, mantenir el nivell de recursos, no disminuir-lo mai
, i tenir present un fenomen : La conflictivitat s’aguditza després de la
baixada del rendiment del professorat, i en sembla la conseqüència, quan
aquesta conflictivitat ja hi és des del principi . És la baixada de recursos la
que desmotiva el professorat , que gradualment va deixant de fer esforços per
controlar la situació.
La gran pujada de
la conflictivitat pot considerar-se proporcionada a la baixada de recursos,
però apareix amb un retard significatiu.
Serà interessant
veure com afectaria a aquest IES la
instal·lació de les Plaques Solars.
ESCENARI:
Igual que Prova
2, excepte en què hi ha super-professorat amb M rend cans=1. Veurem la influència
d’aquest cansament.
Per això resultarà interessant, perquè es confirma
que si no valorem prou Mrend cans, resulta que ja no s’observen els problemes
que es pateixen a la realitat.
RESULTATS:
Comentari:
Tot funciona molt
bé, fins i tot millor que a Prova 0 i a Prova 1.
Pot semblar que
sigui culpa del cansament del professorat que no funcionin les coses a Prova 2,
però això seria oblidar que:
1)
El sistema
Prova 3 , és , els primers anys, prou estable , encara que pateixi certa
disminució de recursos.
2)
La pendent de la baixada del rendiment del
professorat és molt menor, i apareix amb retard, respecte a la de la disminució
dels recursos.
Per més claredat
és mostra el principal gràfic de Prova 3 en solitari :
Aquí apreciem
l’enorme efecte d’un únic multiplicador, una vegada fitxats els altres, amb
algun criteri.
Recordem que tot
el basem en una lògica qualitativa, i no deixo de reconèixer que em sorprèn
obtenir resultats raonables.
CONCLUSIONS:
Veiem que aquesta
“petita modificació” augmenta apreciablement l’ eficiència, i es manté molt
estabilitzada l’evolució de l’ IES.
Hem perdut la informació que ens reflectia
l’aparició dels conflictes.
Per això no
resulta interessant, perquè si no valorem prou Mrend cans, resulta que no
s’observen els problemes que es pateixen a la realitat.
En canvi, ens
servirà de referència per veure si hi podem arribar a través de l’efecte de les
Plaques Solars.
A partir de PROVA
2, AFEGINT efectes de les Plaques Solars. L’esquema del model Vensim és:
Com que ja s’han
il·lustrat diverses situacions, i es pot veure com les interpreto, ara es
mostraran totes les proves superposades, per així comparar-les més fàcilment i
deduir-ne resultats.
Notació emprada:
Solar ij vol dir que
i = Efecte Multiplicador en la Matrícula
j= Efecte Multiplicador en l’Educació
Així , Solar 11
vol dir que tots dos valen 1. Per simplificar faré servir Solar 11 i Solar 1
com a equivalents, significant que estan “activats” amb “1” aquests dos
efectes.
ESCENARI:
Igual que Prova
2, però amb la influència de les Plaques Solars.
Dóna la previsió
teòrica de l’efecte de les plaques solars sobre un Institut realista, amb problemes
diversos. Es tracta de valorar l’efecte de la nova instal·lació sobre la
dinàmica prèvia, i comprovar que sigui positiu.
RESULTATS:
Es veu la millora
general dels resultats agafant els dos nous multiplicadors = 1. Les variacions
queden esmorteïdes: Hi ha un augment de l’estabilitat del Sistema.
Comentaris:
Els resultats
mostren que amb les plaques solars , el sistema que té més dificultats , però
que també és més realista ( Prova 2), evoluciona amb un comportament més
estable i positiu, equiparable amb altres Sistemes que ja tenien per ells
mateixos una evolució positiva (Proves 0,1 i 3 ).
Comentaris:
Els resultats se
semblen molt als d’evolució més positiva.
CONCLUSIONS:
Sembla clar que
incloure un projecte com aquest influenciant l’educació i la “fama” d’un centre
per atreure matrícula pot donar uns resultats espectaculars.
Potser sí que un
multiplicador de valor 1 sigui molt, però el que queda clar és , amb seguretat,
que els resultats són positius .
També s’ha de
veure que els recursos anteriors ha estat augmentats per poder fer la
instal·lació de Plaques Solars. Com que aquests recursos són amortitzables
a llarg termini i permeten fer una xarxa de subministradors “ecològics”, NO
hauria de suposar un handicap estendre’ls a la majoria dels IES, des del punt
de vista econòmic.
En aquest cas,
s’ha de tenir present que acabaria deixant de ser un signe distintiu d’uns IES
respecte d’altres. És a dir: el
Multiplicador “efecte en la matrícula” tendiria a zero, A NO SER que s’inicien
projectes suggestius o innovadors utilitzant tots aquests recursos de forma
diferenciadora, de manera que es construeixi una “ personalitat” pròpia de Centre.
ESTUDI DE L’EFECTE DE CADA MULTIPLICADOR
Amb Solar 1 ( O
Solar 11) hem vist l’efecte que produeixen tots dos multiplicadors amb un valor
“1”, essent aquest extraordinàriament positiu.
Sembla “lògic”
que cadascun per separat aporti també bons resultats. Per comprovar-lo es faran
les dues simulacions següents :
Només intervé
l’efecte en la matrícula ( M=1) i es
descuida totalment la vessant educativa ( M=0).
ESCENARI:
La instal·lació de Plaques Solars s’utilitza amb finalitats publicitàries,
per atreure matrícula, i de forma econòmica, com a entrada de recursos ( Pot
ser per ampliar dotacions : llibres, aparells,...), però no s’utilitza en absolut pedagògicament . L’alumnat no en
nota cap influència .
Ara la vessant
educativa és la única que importa ( M=1), però sense efecte com a entrada de
recursos .
ESCENARI:
La instal·lació de Plaques Solars només com a recurs pedagògic, però sense
obrir l’ IES a l’exterior, i és
irrisori el seu efecte publicitari.
L’alumnat aprofita el recurs: Activitats relacionades ( Recollida de dades,
estudi de la Sostenibilitat , efectes mediambientals,...) per millorar la seva
educació, però no ho valoren com a tret distintiu, i tampoc no li donen
publicitat.
Per tant no hi ha una pagina dedicada a Internet, ni es reben visites, ni
s’ajuda a l’alumnat d’altres centre que volen dades i informació per a fer un
treball de recerca,...
L’efecte econòmic és mínim.
RESULTATS:
Comentaris:
( Només efectes com a entrada de recursos /
matrícula )
No s’observa cap
millora respecte de Solar 11, i de fet els resultats són menys positius, però es
demostra una cosa molt important:
Si a un Sistema
com el de Prova 2 li donen un mínim de recursos, es POT EVITAR el pic de conflictivitat que el
transformaria en un Centre d’ Atenció preferent. Això demostra que la solució
comença per donar un mínim de recursos a cada moment, ja que si es retallen,
com a conseqüència apareixen fluctuacions retardades sense previ avís .
( Només com a recurs pedagògic )
És sorprenent:
Fins els primers 6-7 anys els resultats educatius són quasi idèntics als de
Solar 1, però ,en aquest ordre, comencen a degradar-se :
1)
La qualitat
de l’Educació oferida a l’alumnat .
2)
Els
Resultats Educatius ( Notes,...)
3)
La
convivència, amb un pic de conflictivitat com el de Prova 2.
Recordem que
aquest IES, sense les Plaques Solars, tenia greus problemes cap a l’any 8.
L’efecte de les Plaques Solars ha estat endarrerir això un parell d’anys.
A diferència de
Prova 2, la Conflictivitat ja no és simultània amb la baixada dels
resultats educatius : El sistema continua funcionant més temps . Llavors s’ha proporcionat una inèrcia d’efectes
positius.
Als següents
gràfics mirarem de veure si aquesta inesperada davallada de l’Educació es
realitza amb algun tipus d’avís previ.
Comentaris:
Efectivament,
tornem a trobar a Solar 01 el mateix fenomen que a Prova 2 : Per acumulació de
petites coses es disminueixen els recursos de cop ( Fins llavors amb un
comportament molt semblant , gairebé idèntic, al de Solar 11 i Solar 10 ).
Això mostra que,
encara que millori la línia pedagògica, l’efecte d’una rebaixada de recursos
pot ser desastrosa.
A diferència de
prova 2, NO s’estabilitza la matrícula encara que augmenti l’esforç del
professorat.
Comentari:
Quan les coses
funcionen bé , cal tenir present que caldrà que el professorat treballi més per
aprofitar aquests recursos si no s’augmenta proporcionadament la plantilla.
Hem estudiat per
separat l’efecte de cadascun dels dos nous multiplicadors del Model Sostenible,
i podem resumir-lo així:
ESCENARI:
Igual que Solar 1
però ANUL·LANT tot efecte sobre els recursos ( Multiplicador en la Matrícula ).
RESULTATS:
És curiós com
afecta tan negativament.
Es podria pensar
que una cosa positiva no hauria de tenir efectes negatius, però llavors oblidem
la inèrcia dels sistemes, i aquest sistema ja havíem vist que acabava
enfonsant-se per manca de recursos.
Els resultats
educatius permeten sobreviure més temps, però els resultats finals fins i tot
són pitjors que els de Prova 2, doncs acaben amb una continua davallada de la
matrícula, encara que millori el rendiment del professorat.
ESCENARI:
Igual que Solar 1
però ANUL·LANT tot efecte sobre l’educació ( Multiplicador en l’Educació ).
RESULTATS:
No afecta tant,
però no s’observen efectes positius. És a dir: Si ens dediquen a lluitar per la
matrícula i els recursos, oblidant la part educativa de les plaques solars, no
aconseguim cap millora perceptible, però això és enganyós: No ens
enfrontarem a una repentina degradació dels recursos , com la de Solar 01.
1) “ L’endogàmia “ pot ser un factor
desestabilitzador, cosa que
curiosament vam comprovar fa temps per altres motius, i ens va fer veure la
necessitat de lluitar per aconseguir el Batxillerat Artístic i de destacar en
els resultats de les pre-matrícules , ja que es pot comprometre la
viabilitat del Projecte Educatiu de l’ IES, i , fins i tot, la seva
supervivència.
2)
Un IES que faci un Projecte Educatiu en fer una instal·lació de Plaques
Solars – o similars – ha de donar-li publicitat i procurar atreure alumnat , ja
que NO hi ha prou en fer-lo servir “endogàmicament” (Solar 01). Però amb Solar
1 veiem que el més positiu és fer simultàniament actuacions publicitàries i
educatives: Si ens descuidem un tipus, els resultats poden ser fins i tot
negatius.
Una instal·lació
sostenible en un Institut l’estabilitza, sempre i quan simultàniament
serveixi per obrir l’ IES a l’exterior i hi hagi un projecte educatiu que la
faci servir.
Quan totes dues coses no van lligades,
després d’un temps, l’evolució serà menys positiva , però si es descuida
totalment la projecció externa, el resultat pot ser molt negatiu.
3) La Generalitat mai ha de disminuir els
recursos, doncs, encara que el sistema pugui semblar que continua
funcionant, bruscament es degrada la situació després d’un temps , i
sense avís previ de cap dels indicadors educatius .
4) Tanmateix el professorat ha de ser
conscient que , quan s’aconsegueixen més recursos, després d’un temps se li
acabarà exigint més. La manera de pal·liar-lo és que aquest esforç quedi diluït
ampliant les plantilles.
Potser una manera
d’entendre l’augment de recursos subministrats per La Generalitat sigui aquesta.
5) És sorprenent que dos elements que
semblin matemàticament similars tinguin, degut al conjunt de relacions
definides en el Sistema, efectes tan diferents: Així , els resultats dels
multiplicadors en la matrícula afecten molt més que els educatius.
Sabem que en realitat és així, però no deixa
de sorprendre que l’ordinador ho mostri, només a partir de les relacions
definides entre elements matemàtics,
sense significat simbòlic per l’ordinador. Hem de recordar que les relacions
matemàtiques entre els elements responen a una lògica qualitativa, no a cap
llei física, i , en certa manera, són arbitràries, ja que no comptem amb
l’ajuda de les unitats per relacionar dimensionalment els elements del Sistema.
Ens podem creure
o no la validesa dels resultats. Dono les eines i explico el procés per si algú
vol fer proves.
En tot cas,
sembla que els resultats són prou lògics, i no perdem res fent-ne cas per si
de cas , ja que no sembla que fent-ho així ens pugui perjudicar en res (
Per ara ), i si hi ha possibilitats de poder preveure efectes indesitjables,
llavors més val prevenir que curar.
Per tant :
1) Hem de vetllar
perquè l’ IES mantingui un mínim de
recursos a cada moment, ja que si es retallen, com a conseqüència apareixen
fluctuacions retardades sense previ avís . Per tant, cal exigir a la
Generalitat que els ofereixi.
2) Tanmateix el
professorat ha de ser conscient que , quan s’aconsegueixen més recursos,
després d’un temps se li acabarà exigint més. La manera de pal·liar-lo és que
aquest esforç quedi diluït ampliant les plantilles. No fer-ho així es pot traduir
en pèrdua de recursos, amb resultats molt perjudicials.
Així, el correcte
aprofitament de les plaques solars, pot passar per la creació de noves tutories
tècniques i una coordinació. Això ja s’està iniciant al nostre Centre, però és
la manera de poder atendre certes demandes : Informacions penjades a Internet,
atenció a visites, estudiants amb Treballs de Recerca, respostes a e-mails ,...
que a efectes pràctics multipliquen la feina.
3) Si ens
dediquem a lluitar per la matrícula i els recursos, oblidant la part educativa
de les plaques solars, no aconseguim cap millora perceptible, però això és
enganyós: No ens enfrontarem a una repentina degradació dels recursos .
Quan totes dues coses no van lligades, després d’un temps, l’evolució serà
menys positiva , però si es descuida totalment la projecció externa, el
resultat pot ser molt negatiu.
En definitiva
:
El més positiu
és fer simultàniament actuacions publicitàries i educatives: Si ens descuidem un tipus, els resultats
poden ser fins i tot negatius.
Una
instal·lació sostenible en un Institut l’estabilitza, sempre i quan simultàniament serveixi per
obrir l’ IES a l’exterior i hi hagi un projecte educatiu que la faci servir.
ANNEX
Amb aquest annex
NO es pretenen substituir les instruccions dels programes ni els apunts de
classe.
Només es volen aclarir certs aspectes que
poden estalviar molt de temps quan utilitzem aquestes eines de simulació, i
donar informació exhaustiva sobre el present treball i els seus resultats, amb
els models utilitzats per poder carregar-los des del Vensim ( Veure el disc
annex ).
Unes parts estan
en castellà i d’altres en català, perquè es volen afegir aquests comentaris a
d’altres arxius que ja estan en aquests idiomes.
Instruccions bàsiques del VENSIM ( En castellà )
Instruccions_bàsiques_del_Vensim
Resum del mètode ideat per simular sistemes
generals en el Vensim
Resum_del_mètode_ideat_per_simular
Globesight: Instalació, Compilador Borland i
observacions ( En castellà )
Globesight_i_compilador_Borland
Instrucciones básicas para trabajar con VENSIM:
Básicamente, se trata de recopilar trucos útiles para agilizar el trabajo
1.- Para entrar valores en forma de tabla:
Type: Lookup > As Graph > Entrar valores x,y > OK > Units > Comentarios >OK
El esquema GENERAL de una tabla de valores es :
[(Xmín,Ymín), (Xmáx,Ymáx)], (x1,y1)...(xn,yn), donde los corchetes no aparecen si no los introducimos al entrar los datos- Valores de X e Y mín y máx.
2.- Para entrar tiempo inicial y final : Model > Model Settings.
3.- Recordar: Niveles -> recuadros
Variables-> Var
Borrar-> Comecocos
Para borrar flechas: Tocar con el comecocos en la punta
Ecuaciones -> Y=X2
Model > Check Model para ver si el modelo es coherente.
Run . Para ver los resultados :
Seleccionar la variable con Y=X2 activado, pulsar OK al cuadro de diálogo y acudir a iconos izda que muestran gráficos (El doble para varios gráficos y el simple para uno solo).
Doc: Lista las ecuaciones
Com: Permite añadir comentarios a una variable
El botón derecho del ratón permite cambiar colores-tipos línea
4.- Para ver resultados simultáneamente de dos simulaciones (Runs) distintas, contestar No a “OVERWRITE ? “
5.- Con las funciones MIN y MAX hemos de evitar operaciones “ / cero”
5.- Para centrar el esquema : Options > Autocenter . Así puede imprimirse en una sola página.
6.- El área de Impresión está definida por la línea de puntos.
7.- Las tablas relacionan dos variables para ofrecer la entrada a una tercera. Ejemplo:
Variable A = Tabla n ( Variable B: x de la tabla) Operación Variable C
Donde y de la tabla n = Tabla n ( Variable B) representa una transformación de la Variable B antes de ser operada con la Variable C cuyo resultado afecta a la Variable A.
8.- Para exportar gráficos:
Al obtener los gráficos, pulsar en su submenú “Export window contents” y utilizar “ Pegar “ dentro del documento donde se quieren adjuntar.
1) Atrevir-se a fer l’esquema de les relacions de qualsevol sistema.
2) Per treballar sense unitats :
Normalització dels nivells respecte als valors assolits en el període anterior, que són equivalents a la variació en tant per 1 respecte l’últim valor calculat. Els nivells estan normalitzats pel seu propi valor del període anterior.
3) Introducció del concepte de “ multiplicador” per obrir el “joc” del sistema.
4) S’ha d’escollir el valor inicial dels Nivells , per graduar la resistència respecte a la influència dels multiplicadors.
5) Dissenyar els escenaris donant valors, sobre tot els dels multiplicadors.
6) Mirar de llegir amb lògica els resultats, segons l’escenari estudiat.
7) Treure conclusions qualitatives sense pretendre predir res.
Globesight: Instalación,
Compilador Borland y observaciones
El
Globesight es muy fácil de instalar y usar, pero si se desea modificar un
modelo existente o crear uno nuevo, es necesario instalar el Compilador
Borland.
PARA INSTALAR EL
COMPILADOR BORLAND
1)
Entrar
en Borland_Compiler
2)
Ir a
freecommand... e instalar todo exactamente paso a paso, y todo por
defecto.
DEBIDO A LA GRATUIDAD DEL COMPILADOR, TODAVÍA
NO ESTÁ PERFECCIONADO Y ES NECESARIO HACER:
3)
Copiar
bcc32.cfg y ilink32.cfg en la carpeta creada en C: \borland\bcc55\bin
4)
Entrar
en MS DOS :
5)
C>Windows>cd..
6)
C>dir
7)
Editar
el fichero autoexec.bat y añadir al final la instrucción:
Set path=c:\borland\bcc55\bin
En Archivo>Guardar>Salir
Para comprobar que esté bien instalado:
C:\>bcc32
Y ver si aparecen mensajes de error
8)
Ahora
hay que reiniciar el ordenador para que funcione el compilador.
Al hacer c: >bcc32 salen mensajes de
instalación satisfactoria, y el compilador trabaja al ejecutarlo desde el
Globesight.
Las pegas son:
1)
El
inutilizarse el editor de MS DOS, cosa que se soluciona eliminando la línea del
Autoexec.bat descrita en el apartado 7) con el siguiente procedimiento:
a.
Ir
a Inicio > Accesorios > H. Sistema > Inf. Sistema > Ayuda y Soporte
técnico > Herramientas > Programa de configuración del sistema >
Entorno > Eliminar la casilla de “set path ...”
b.
Reiniciar
el ordenador.
c.
El
ordenador volverá a funcionar perfectamente en editor MS DOS.
2)
Gastar
memoria en C para evitar problemas de funcionamiento, lo cual puede ser crítico
en algunas salas de ordenadores de un Institut.
AVISOS
El Compilador Borland sólo funcionará si:
1) Los modelos acceden a Globesigth por un Path donde no hay nombres de archivos o carpetas con espacios en blanco. Por ello es deseable instalarlos en una carpeta del escritorio.
2) NINGÚN archivo de un modelo está configurado como de sólo lectura . Si no, saldrá el error 70 : Permiso Denegado.
3) Puede reconocer el camino de los path. Es mejor dejarlo instalado en C:
(set path=c:\borland\bcc55\bin en autoexec.bat y no olvidar que con C:\bcc32 podemos comprobar que está bien instalado al salir un listado)
Así también nos evitaremos:
La creación permanente de archivos TempDll (por problemas de protección ) .
El borrado de los GSIOlib1.dll ( por hacer set path D :\borland\bcc55\bin en autoexec.bat ).
Pruebas de
instalación en Disco D: ( Data )
para ahorrar
espacio en Disco C: ( System )
Después de compilar un modelo desaparecen los archivos GSIOlibx.dll y no es posible ejecutar RUN.
NO parece que los cree el compilador, puesto que con BUSCAR no aparecen nuevos archivos con ese nombre.
Si se tienen en un archivo seguro se pueden volver a colocar y funcionará RUN, la cuestión es qué pasa si estos archivos GSIO los ha de crear el compilador cada vez, ya que entonces no servirían los anteriores GSIO.
Por ello es mejor instalar Globesight en el Disco C:
Desinstalar, pero si se avisa de que hay ficheros compartidos, responder Not at All.
En todo caso:
Eliminar las carpetas Globesight, Borland, y borrar el set path de borland\bcc\bin en autoexec.bat.