Activitat 1: SAPS QUINA QUANTITAT DE
DEIXALLES GENERES EN UN DIA?
Saps quina quantitat de deixalles
generes en un dia? Fes un càlcul aproximat del que deixes a casa
teva, a l'institut, a
la teva ciutat (recorda que
en acabar l'activitat hauràs de fer propostes per als tres àmbits).
Saps quina quantitat de deixalles
genera la teva llar, el teu institut, la teva ciutat? Digues una quantitat.
Idea un mètode per comprovar la teva
hipòtesi. Aquí pots trobar algunes idees:
http://www.pangea.org/edualter/actualidad/ecologia/residus6.htm
Dissenya una enquesta per saber les
actituds dels teus companys. Per fer-te una idea de com la pots redactar pots
consultar la següent pàgina:
http://www.pangea.org/edualter/actualidad/ecologia/residu10.htm
Abans de donar per terminada aquesta
part consulta les següents informacions per ampliar els teus coneixements i
poder fer les propostes amb un major coneixement:
Residus:
http://www.pangea.org/edualter/actualidad/ecologia/residus2.htm
VOCABULARI
Pots explicar el significat de:
Deixalles
Residus
Escombraries
Brossa
coneixes algun més?
Activitat 2: ET PROPOSEM UN TALLER DE
RECICLATGE DE PAPER
Treballarem des de l'àmbit de
“La ciutat moderna” el reciclatge de les deixalles, en concret la del
paper. Utilitzarem posteriorment el producte final per a fer una carta a
l'alcalde de Granollers explicant-li totes les propostes elaborades en el crèdit.
El reciclatge el realitzarem a partir
dels papers que en un dia cada família llança, prenent consciència del volum de
consum diari i, per tant, de la gran despesa de fusta i boscos que això
comporta.
Una de les característiques de la
sostenibilitat és la de facilitar el reciclatge de residus que generem, així
doncs haurem de classificar els tipus de paper per a una millor qualitat del
producte final, això ens servirà per reconèixer els tipus de paper i els
tons d'aquests. Seguidament procedirem al procés de reciclat.
1- Estriparem a mà el paper en petits
trossets.
2- Posarem aquests trossets en un
gibrell amb aigua calenta.
3- Ho deixarem reposar.
4- El dia següent farem el paper
a trossets més petits i utilitzarem per acabar un minipimer per triturar-ho
tot.
5- Farem una estructura de filferro amb
una mitja, per simular un sedàs.
6- Posarem la pasta de paper ben
aplanada sobre el sedàs perquè s'escorri i s'assequi.
7- Un cop assecat i amb cura que quedi
presentable, estriparem les barbes del paper perquè ens quedi mida foli.
Temporalització:
-1r
pas: recollida i
classificació de papers.
-2n
pas: estripar els
papers.
-4t
pas:
trituració.
-5é i 6é pas: elaboració del full
de
paper.
-7é
pas: donar forma acurada al
full.
Per a saber-ne més pots consultar
l'activitat 22 del llibre: Hàbitat. Guia d'activitats per a l'educació
ambiental, inclòs en el material de suport.