Què és un crèdit de síntesi?
Aquesta pregunta va ser formulada per un professor de la universitat quan
li intentàvem explicar com volíem introduir el tema del desenvolupament
sostenible a l'Institut Celestí Bellera.
El sistema educatiu a Catalunya ha intentat seguir un model diferent de la
resta de l'estat. i, del que, fins a l'implantació dels nous ensenyaments
secundaris obligatoris (ESO), coneixia la població. Justament per això creiem
necessari donar la definició de crèdit, i concretament de crèdit de síntesi,
per tal que les persones alienes al món de l'ensenyament o aquelles que
exerceixen la docència en altres comunitats i fins i tot el nou professorat
català sàpiguen exactament com el defineix la llei.
Segons el DECRET 96/1992, de 28 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació
dels ensenyaments de l'Educació Secundària Obligatòria:
Article 7. Els
ensenyaments de cadascuna de les àrees s'organitzen, al llarg de l'etapa, en
crèdits. A cada crèdit se li assignen 35 hores lectives.
Article 10. 10.1 El
crèdit de síntesi és format per un conjunt d'activitats
d'ensenyament-aprenentatge concebudes per comprovar si s'han aconseguit, i fins
a quin punt, les capacitats formulades en els objectius generals establerts en
les diferents àrees curriculars.
10.2 Al
llarg del crèdit, l'alumne haurà de mostrar capacitat d'autonomia en
l'organització del seu treball individual, i també de cooperació i
col·laboració en el treball en equip.
10.3
L'alumne farà un crèdit de síntesi cada any de l'etapa.
Aquesta
informació queda ampliada en les orientacions donades pel Departament
d'Ensenyament per al desplegament de cadascuna de les diferents àrees. Podem
citar textualment el que diu:
L'equip de professors/es
programa un seguit d'activitats interdisciplinàries, relacionades amb diferents
àrees del currículum comú de l'alumne/a. Amb aquestes activitats es pretén
provocar una sèrie de situacions en què l'alumne /a aplicarà de manera pràctica
coneixements i habilitats adquirits durant un llarg període d'aprenentatge.
El
l'organització d'aquest crèdit s'ha de tenir en compte l'assignació d'un
professor o una professora que tutoritzi cada dos o tres equips de quatre o
cinc alumnes, el qual o la qual s'encarregarà de fer el seguiment i
l'orientació dels grups d'alumnes que tingui assignats.
Durant un
període que pot durar des de tres dies a fins a una setmana, els alumnes
dedicaran totes les hores lectives i complementàries a aquest crèdit de
síntesi, que es podrà dur a terme en el mateix centre i/o fora. Es recomana que
aquest crèdit es dugui a terme al llarg de la segona meitat de cada curs
escolar.
I ampliada a la resolució de 21 de juny de 1999,
que dóna instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres
docents públics d'Ensenyament Secundari de Catalunya per al curs 1999-2000
prorrogada fins al curs 2001-2002:
Es farà una avaluació
integrada de l'assoliment dels objectius de les diferents activitats
desenvolupades en el crèdit de síntesi, tant les de treball individual, com les
de treball en equip.