prejudici

Allport (1968, 21) defineix el prejudici com un sentimiento favorable o desfavorable, con respecto a una persona o cosa, anterior a una experiencia real o no basado en ella. El prejudici saprèn. En els primers anys hi ha semblances en les actituds de pares i fills, desprès també entre mestres i alumnes. A ladolescència el grup diguals té un paper molt important en relació amb els estereotips i les actituds. Quan aquestes creences són estables, malgrat que hi hagi evidències del contrari, es converteixen en estereotips, és a dir, en un conjunt de creences sobre les característiques dun tipus de persona amb un tret comú que es considera característica intrínseca en la condició de la categoría.

El prejudici és una actitud, un estat anímic (Zaden, 1986, pàg. 507), i com a actitud té un component cognitiu (quadre mental que ens formem duna persona o grup de persones), un component afectiu (els sentiments i les emocions que aquesta persona o persones desperten en nosaltres) i un component conductual (la nostra tendència a actuar cap a aquelles persones). Cal remarcar que és una tendència a actuar que no necessàriament està vinculada a lactuació real i manifesta, ja que aquesta està matisada per la situació, tal i com sha demostrat en diversos estudis sobre la relació entre lactitud i lactuació (Zaden, 1986, pàg. 206).

Els estereotips tenen la seva funció (necessitat de coneixement, adaptació, defensa del jo i forma dexpressar els valors). Són difícils de canviar, ja que són reforçats pel grup i el medi social. Tenen una base afectiva, per tant no es poden canviar sense una resistència emocional.

Allport (1968, 354) considerava que cap nen neix amb prejudicis, en tot cas els adquereix, afirmava que els processos cognitius de les persones amb prejudicis són diferents dels de les persones més tolerants. Les primeres tenen tendència a veure les coses en termes de bo i dolent, les segones són més flexibles, estan més obertes a noves explicacions i tenen una millor predisposició al canvi.


DACI MODUL 2

» conceptes en psicologia social