Lésser humà, per la seva pròpia condició, necessita comprendre allò
que lenvolta, una comprensió que li atorga seguretat, ja que li permet
interpretar i actuar amb un cert control. En la recerca daquesta
comprensió, la formació de categories i de generalització lajuda a
organitzar el coneixement adquirit en el transcurs de la vida i de la
història. Els coneixements -no necessàriament científics- es transmeten
per generacions i formen part de la cultura de la societat. La societat
té la seva cultura, una llengua, uns costums, unes creences, que
permeten als seus membres comprendre, interpretar i actuar dintre del
context. Les creences que es transmeten són de diversa naturalesa i fan
referència a tot tipus de coneixement. Aquestes creences són transmeses
verbalment, amb actituds i comportaments des que som petits. Per tant,
tenen un component emocional-afectiu important, difícil de modificar,
malgrat que puguin ser errònies. Per una altra part, els mitjans de
comunicació reforcen, en moltes ocasions per interessos econòmics,
polítics, mites, estereotips i falses creences en relació amb
situacions, col·lectius de persones
Els psicòlegs socials han estudiat molt extensament els processos de
percepció, d'atribució, els prejudicis i com aquests influeixen en les
actituds i aquestes en els comportament.